Najczęściej czytane artykuły
Ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego
Ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego to wykorzystywanie przez osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, informacji sektora publicznego, w celach komercyjnych lub niekomercyjnych innych niż pierwotny publiczny cel, dla którego informacja została wytworzona.
Zasady oraz tryb ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego określa ustawa z dnia 25 lutego 2016 r. o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego.
Zasady udostępniania informacji sektora publicznego, będących w posiadaniu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, w celu ich ponownego wykorzystywania:
- dla informacji sektora publicznego udostępnionych w Biuletynie Informacji Publicznej Wojewódzkiego Pogotowia Ratunkowego w Katowicach:
- Jeżeli dla danej informacji sektora publicznego udostępnionej w BIP nie zostały określone inne warunki ponownego wykorzystywania, osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej używające tych informacji w celu ich ponownego wykorzystywania są zobowiązane do poinformowania o źródle, czasie wytworzenia oraz pozyskania informacji z BIP, jak również o przetworzeniu informacji ponownie wykorzystywanej.
- W zakresie informacji udostępnionej w BIP, zawierającej dane osobowe, przy ponownym wykorzystywaniu nie jest dozwolona zmiana celu przetwarzania – takie dane osobowe powinny być wykorzystywane tylko w celu w jakim zostały ujawnione, czyli informowania o sprawach publicznych. W szczególności zakazane jest wykorzystywanie ujawnionych danych osobowych do celów marketingowych.
- Wojewódzkie Pogotowie Ratunkowe w Katowicach może określić jednak inne warunki ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego, mających cechy utworu lub przedmiotu praw pokrewnych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych lub stanowiących bazę danych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych, do których przysługują mu autorskie prawa majątkowe lub prawa pokrewne. W przypadku informacji sektora publicznego, mających cechy utworu, należy poinformować o nazwisku, imieniu lub pseudonimie twórcy lub artysty wykonawcy, jeżeli jest znany.
- Wojewódzkie Pogotowie Ratunkowe w Katowicach nie ponosi odpowiedzialności za roszczenia wynikające z dalszego wykorzystywania (w tym przetwarzania i przekształcania) informacji udostępnionej w BIP.
- dla informacji udostępnianych w trybie wnioskowym:
- Wojewódzkie Pogotowie Ratunkowe w Katowicach może określić ewentualne warunki wykorzystywania informacji sektora publicznego w odniesieniu do poszczególnych wniosków.
- Wniosek rozpatruje się niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku. Jeżeli rozpatrzenie wniosku w terminie 14 dni nie jest możliwe, Wnioskodawca zostanie w tym terminie powiadomiony o przyczynach opóźnienia oraz o terminie, w jakim wniosek zostanie rozpatrzony, nie dłuższym jednak niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku.
- Wojewódzkie Pogotowie Ratunkowe w Katowicach udostępnia lub przekazuje informacje sektora publicznego w celu ponownego wykorzystywania bezpłatnie.
- Zgodnie z ustawą o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego, jeżeli przygotowanie lub przekazanie informacji w sposób lub w formie wskazanych we wniosku o ponowne wykorzystywanie wymaga poniesienia dodatkowych kosztów, Pogotowie może nałożyć opłatę za ponowne wykorzystywanie.
- Ustalając wysokość opłaty uwzględnia się koszty przygotowania lub przekazania informacji sektora publicznego w określony sposób i w określonej formie oraz inne czynniki, które będą brane pod uwagę przy rozpatrywaniu nietypowych wniosków o ponowne wykorzystywanie, które mogą mieć wpływ w szczególności na koszt lub czas przygotowania lub przekazania informacji. Łączna wysokość opłaty nie może przekroczyć sumy kosztów poniesionych bezpośrednio w celu przygotowania lub przekazania informacji sektora publicznego w celu ponownego wykorzystywania w określony sposób i w określonej formie.
- Wojewódzkie Pogotowie Ratunkowe w Katowicach, umożliwiając ponowne wykorzystywanie, w sposób stały i bezpośredni w czasie rzeczywistym, informacji sektora publicznego gromadzonych i przechowywanych w jego systemie teleinformatycznym, może nałożyć opłatę za ponowne wykorzystywanie, uwzględniającą koszty wynikające z dostosowania systemu teleinformatycznego oraz warunków technicznych i organizacyjnych do realizacji wniosku o ponowne wykorzystywanie.
- Wojewódzkie Pogotowie Ratunkowe w Katowicach nie ponosi odpowiedzialności za roszczenia wynikające z dalszego wykorzystywania (w tym przetwarzania i przekształcania) udostępnionej informacji.
Wniosek może być złożony za pomocą:
- poczty elektronicznej pod adresem: wpr@wpr.pl,
- korespondencji elektronicznej pod adresy skrytki ePUAP:
/WPR_Katowice/Skład_ESP - poczty tradycyjnej pod adresem:
Wojewódzkie Pogotowie Ratunkowe w Katowicach
ul. Powstańców 52, 40-024 Katowice, - osobiście w siedzibie Pogotowia w godzinach 7:00-14:30
(Sekretariat pok. 2.45).
Środki prawne przysługujące w przypadku odmowy wyrażenia zgody na ponowne wykorzystywanie:
- Wnioskodawca, który otrzymał ofertę zawierającą warunki ponownego wykorzystywania lub informację o wysokości opłat za ponowne wykorzystywanie może w terminie 14 dni od dnia otrzymania oferty złożyć sprzeciw z powodu naruszenia przepisów ustawy albo zawiadomić podmiot zobowiązany o przyjęciu oferty. Brak zawiadomienia o przyjęciu oferty w terminie 14 dni od dnia otrzymania oferty jest równoznaczny z wycofaniem wniosku. W przypadku otrzymania sprzeciwu podmiot zobowiązany, w drodze decyzji, rozstrzyga o warunkach ponownego wykorzystywania lub o wysokości opłat za ponowne wykorzystywanie.
- Do decyzji o odmowie wyrażenia zgody na ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego oraz do decyzji o warunkach ponownego wykorzystywania lub o wysokości opłat za ponowne wykorzystywanie stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego.
- Do skarg rozpatrywanych w postępowaniach o ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego stosuje się przepisy ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, z tym że:
- przekazanie akt i odpowiedzi na skargę następuje w terminie 15 dni od dnia otrzymania skargi;
- skargę rozpatruje się w terminie 30 dni od dnia otrzymania akt wraz z odpowiedzią na skargę.
Klauzula informacyjna do wniosków o ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia UE o ochronie danych osobowych nr 2016/679 (zwanego dalej „rozporządzeniem”) informujemy, iż:
- Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest dyrektor Wojewódzkiego Pogotowia Ratunkowego w Katowicach, z siedzibą przy ul. Powstańców 52, 40-024 Katowice, adres email: wpr@wpr.pl, strona internetowa: https://wprkatowice-bip.slaskie.pl
- Została wyznaczona osoba do kontaktu w sprawie przetwarzania danych osobowych, adres email: iod@wpr.pl
- Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu udostępnienia informacji publicznej, prowadzenia rejestru wniosków o udostępnienie informacji publicznej w związku z koniecznością nadzorowania terminowości udostępniania informacji oraz prowadzenia archiwizacji dokumentacji.
Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest obowiązek prawny ciążący na administratorze, wynikający z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 06.09.2001 r. o dostępie do informacji publicznej oraz art. 63 ustawy z dnia 14.06.1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (art. 6 ust. 1 lit c rozporządzenia). - Pani/Pana dane osobowe będą ujawniane osobom upoważnionym przez administratora danych osobowych, podmiotom upoważnionym na podstawie przepisów prawa, operatorowi pocztowemu lub kurierowi.
- Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres wynikający z przepisów prawa dot. archiwizacji, tj. co najmniej 5 lat licząc od dnia 1 stycznia roku następującego po roku zakończenia sprawy.
- Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
- Podanie danych osobowych jest dobrowolne. Niemniej niepodanie danych osobowych w zakresie odpowiadającym wybranemu sposobowi udostępnienia informacji skutkuje brakiem możliwości realizacji wniosku.
- Pani/Pana dane osobowe nie będą wykorzystywane do zautomatyzowanego podejmowania decyzji ani profilowania, o którym mowa w art. 22 rozporządzenia.